La vida en un poema escrito en una servilleta. La vida en un Fa sostenido. La vida en una canción reproducida por un iPod. La vida en una nota.

Life on a love poem written on a napkin. Life on a F-sharp. Life on a tune played by an iPod. Life on a note.

lunes, noviembre 30, 2009

St. Vincent: when weird gets adorable


There are records that are just hard to listen to. That doesn't mean they're bad, don't get wrong. There's a huge difference between a mediocre album and a challenging one. Actor (2009), St. Vincent's sophomore record, is a perfect example of the latter -which is what I'm trying to describe you in this post. When I first listened to it, I didn't quite get it, as a matter of fact I gave up on listening to it again -I deleted it from my computer indeed. But then I ran into one of her live performances on YouTube and it all made sense, I guess her music got me instead of me getting her music. This record is noisy, confusing, baffling. Long story short: her music is weird. Nonetheless, there's a rare beauty hidden under that weirdness that enchants you. And if you listen without prejudices and lose yourself into her message, you'll be caught up in her strange music. To tell you the truth, at once I thought she was a little bit too weird for my taste. And since the moment I found myself enjoying her freaky music, I couldn't help but to consider myself as a freak as well. I suppose there's nothing wrong with that while you're listening to strange beautiful music like this, right?

This is a live performance of The Party -one of her less 'weird' and most delightful tunes


martes, noviembre 24, 2009

Gustavo Cerati: la fuerza de la delicadeza


Dicen que con los cincuenta, llega la madurez. Y se dice también que no hacen falta guitarras distorsionadas para hacer rock. Con Fuerza natural (2009), Gustavo Cerati ha confirmado con contundencia ese par de premisas. Luego del masivo éxito que significó Ahí vamos (2006) y la gira de regreso de Soda Stereo, muchos creyeron que Cerati iba a mantenerse en esa línea de rock que lo mantuvo tocando en vivo por casi tres años.

Sin embargo, el que quizá sea el rockstar más importante de Latinoamérica decidió presentar su nueva propuesta musical tomando el camino más impredecible -y probablemente más complicado-: el de la sutileza.

La canción que le da título a su más reciente producción es una especie de overtura que muestra el perfil del resto de la obra: arpegios sutiles, frases estilizadas, voces de apoyo tímidas, poesía explícita y riffs distorsionados administrados con sabiduría. La claridad sonora que Cerati ha decidido desarrollar en este disco permite mostrar con nitidez el mensaje que está tratando de expresar.

Cuando uno escucha canciones como Fuerza natural, Magia, Tracción a sangre, Cáctus y Sal, uno puede intuir con validez el énfasis que Cerati le ha concedido al detalle en su producción más reciente. En esta cruzada, Gustavo ha contado con el extraordinario apoyo de Héctor Castillo, quien ahora funge como productor e ingeniero de la placa. (Si quieren comprobar a qué suena la dupla Cerati-Castillo escuchen el exquisito tema Cáctus -en mi opinión el mejor logrado de todo el disco.)

No obstante, el lado más comercial -sin que esto implique que sea negativo- se evidencia en Déjà vu, Amor sin rodeos, Desastre y Rapto. Fuerza natural derrocha la seguridad que sólo puede proporcionar la experiencia.

Cuando uno escucha este trabajo, uno siente una confianza y una madurez en la voz de Cerati que no pareces encontrar en otra voz del rock en español de la actualidad.

Fuerza natural es una de esas obras de arte que sólo son posibles gracias al talento de un artista como Gustavo Cerati.

Y a sus cincuenta años.

Este es el video de Cáctus

miércoles, noviembre 18, 2009

Alex Cuba: the groove of a heart in love


You don’t often find such sweet candor in singers nowadays. Fortunately, that particular kind of alluring honesty is present on every song of Agua del pozo (2009) –Alex Cuba’s sophomore record. His voice acts as the perfect channel for his reflections on love -whether you’re enjoying it or suffering from it.

You can hardly summarize Alex Cuba’s style by naming just one or two genres. If you want to locate his sound, you’d have to search it through the confluence of a wide catalog of styles such as son, latin rock, acoustic funk, acid jazz and even reggae. When you listen to his music, the real payoff is the “in-betweens” within the broad sound collage he creates.

You can hear a sort of Latin minimalism on Amor infinito, the disc-opener and De camino, the track that follows. Simplicity seems to be the zone where Cuba feels most comfortable. He relies on the power of his gentle voice to produce the complexity that each song carries in its core. As a matter of fact, he also brings this less-is-more vibe to the stage, since he performs with a live band of only three musicians.

His voice is versatile and fits appropriately no matter what genre he’s immersed in. That voice commands the center on irresistible Latin grooves like Tu boca lo quita, Agua del Pozo and Penita en la cara, the acoustic funk of Fiesta religión as well as the tropical reggae of Y qué bongo.

Cuba pulls his listeners deeply into the mood he creates with each song, whether it’s the joy of falling in love in De camino, the sorrow of a broken heart in Lamento or the contradiction you often find in loving someone in Sí, pero no.

Harmony is the most appealing attribute of Agua del pozo. Cuba’s voice and acoustic guitar and the congas become the simple-yet-solid elements that merge seamlessly to create music that speaks to your heart and seduces your inner rhythmic soul, no matter what the style. Agua del pozo will make you fall in love while you dance to it.

This is the video for Sí, pero no

jueves, noviembre 12, 2009

Pete Yorn & Scarlett Johansson: music is an intimate dialogue


Pete Yorn suffered from a break-up that didn't let him sleep for an entire week. And when he finally could sleep again, he had a dream. This dream consisted of eight new songs. "The whole record was in my head, fully formed", recalls Yorn. He felt he had to make a record in the style of Serge Gainsbourg and Brigitte Bardot. "I felt it had to be a guy-and-girl conceptual, so I asked myself: who is Brigitte Bardot today? It's Scarlett Johansson". So he called her, and together recorded Break up (2009). To be honest with you, this album has been quite an outstanding surprise for me. I didn't like Scarlett's first musical effort -an album containing songs of Tom Waits. But as soon as I knew that this new record included singer/songwriter Pete Yorn's original material, I knew that I was going to approach a different type of work. Break up, more than a collection of duets, pays tribute to one of the most intrinsic attributes of music: dialogue. When music like this speaks to you and reaches you, you can't do but listen to it carefully and answer to it with your emotions. Break up is one of the most intimate & heartfelt conservations I've listened to this year.

This is a live performance of
I don't know what to do


martes, noviembre 10, 2009


Sé que te gusta el olor de los aeropuertos, de las salas de cine de autor y de los lobby de los hoteles.

Sé que sigues usando tus Converse vino tinto, aún cuando sabes que ya es hora de botarlos. Que eres del tipo de personas que le agarra cariño a los objetos.

Sé que dedicas las tardes de los domingos a un proyecto artístico en el que llevas cierto tiempo trabajando. Que te da pena mostrárselo a los demás, aunque por dentro sepas que te está quedando muy bien.

Sé que fumas y que a pesar de que aseguras querer dejarlo, no lo terminas de hacer. Que fumar te hace sentir importante.

Sé que crees bastante en el amor aunque pretendas aparentar lo contrario. Que mueres por volver a enamorarte.

Sé que te gusta tomar vino para desinhibirte. Que lo haces porque te gusta mostrarte tal cual eres. De vez en cuando.

Sé que te gusta el humor negro de los argentinos, el buen gusto de los franceses y la disciplina de los alemanes.

Sé que te gusta escuchar temas de jazz tocados por un clarinete.

Sé que anotas cosas en un diario. Que exageras algunas letras y que escribes en varios idiomas. Que dibujas figuras con marcadores para darle énfasis a algunos sentimientos. Que derrochas signos de exclamación.

Sé que no estás contenta del todo con lo que estás haciendo ahora. Que sabes que tienes que cambiar, pero te da miedo.

Sé que sabes que eres capaz de grandes cosas.

Sé que te gusta ver películas cursis cuando estás sola en tu casa. Que te gusta cantar canciones de los 80 cuando estás sola en tu carro.

Sé que te gustaría vivir unos siete meses en París. Que son siete porque te gusta ese número.

Sé que te gusta la música clásica aunque no la entiendas del todo.

Sé que detrás de tu mal carácter escondes ternura. Que tu sarcasmo es tu escudo para no sentirte vulnerable.


Y sé también que algún día nos conoceremos.


Y que ese día me gustarás.


Y lo demás, ya no lo sé.

Y lo demás, ya no quiero saberlo.

martes, noviembre 03, 2009

C'est pour ca que j'aime bien le cinema francais

Micmasc à tire-larigot (Jean Pierre Jeunet, 2009)



Rose et noir (Gérard Jugnot, 2009)




Panique au village (Stéphane Aubier/Vincent Palart, 2009)